سفارش تبلیغ
صبا ویژن


محاورات

ای نام تو بهترین سرآغاز / بی نام تو نامه کی کنم باز
تصمیم دارم در موضوعات وبلاگ، سرفصلی جدید ایجاد کنم و در آن خاطراتی از سفر پربار حج را برایتان نقل کنم؛ حجی که شیرینی‌اش هنوز از کامم بیرون نرفته...
اما نخستین خاطره مربوط به پیش از سفر است. در مشهد تمام کاروان‌ها، قبل از اعزام، مقدار مشخصی بن خرید محصولات فرهنگی در اختیار زائران قرار می‌دهند که البته این بن‌ها فقط در انتشارات خاصی به نام «مشعر» قابل ارائه است.
روزی که همراه مادرم به این فروشگاه رفتیم، در جست و جوی کتاب‌هایی بودیم که شاید بتوانند زمینه‌سازی خوبی  برای سفرمان باشند؛ به خصوص برای من و برادر کوچک‌ترم که برای نخستین بار مشرف می‌شدیم. در نگاه اول کتاب خاصی به نظرم نیامد. تنها نکته‌ی جالب توجه وفور کتبی با موضوع «وهابیت» بود که در گوشه گوشه‌ی فروشگاه به جشم می‌خورد.
- مهندسچه: کتاب حج دکتر شریعتی را دارید؟
- فروشنده: نه!
- مهندسچه: کتاب سفرنامه‌ی حج جلال آل‌احمد چطور؟
- فروشنده: نه!
- مهندسچه: توضیح‌المسائل یا احکام حج آیت‌الله ... را دارید؟
- فروشنده: نه!
* * *
مادرم البته توانست کتب ادعیه‌ای پیدا کند که در سفر به کارمان بیاید. توضیح این‌که مأمورین عربستانی روی کتاب ارزنده‌ی «مفاتیح‌الجنان» حساسیت خاصی دارند و این کتب ادعیه که شامل تمام موارد واجب و مستحب سفر حج است، جایگزین مناسبی برای آن به شمار می‌آید.
ناامید از یافتن کتابی در شأن این سفر، به خرید چند جلد قرآن کریم و همان ادعیه اکتفا کردیم. در راه بازگشت این تصور ناصواب به ذهنم خطور کرد که شاید چنین فروشگاه‌هایی با (سوء)استفاده از بن‌های اجباری، کتبی که در بازار کتاب شانس جندانی برای فروش ندارند، را عرضه می‌کنند.
و اما سؤالی که از همان‌روز در ذهنم نقش بسته این است که عموماً قبل از آغاز هر سفر، و خصوصاً پیش از رفتن به سفر حج، چه نوع مقدماتی لازم است؟
آیا آشنایی با وهابیت قبل از تشرف به سفر حج ضروری است؟ و اگر جواب مثبت است، چه کمکی به ما می‌کند؟


نوشته شده در چهارشنبه 89/5/27 شروع محاوره 10:28 صبح توسط مهندسچه | ادامه‌ی محاوره ()