سفارش تبلیغ
صبا ویژن


محاورات

یک راه برای پاسخ دادن به هر مسئله‌ای این است که ابتدا به احصاء پاسخ‌های ممکن برای آن بپردازیم و سپس با برسی نقاط ضعف و قوت هریک از آن‌ها، پاسخ صحیح را برگزیده و به دفاع از آن اقامه برهان کنیم.

طبق این راه، برای پاسخ به مسئله‌ای که پیشتر مطرح شد (آیا خدا قادر هست عالمی دیگر و بهتر از این عالم خلق کند؟) دو پاسخ کلی درنظر می‌گیریم:

1-پاسخ مثبت مبنی بر اینکه خدا قادر به خلق عالم یا عوالم دیگری هست که چه بسا آن عوالم بهتر از این عالم نیز باشند.

2- پاسخ منفی مبنی بر اینکه چنین چیزی ممکن نیست.

دلیلی که معمولاً در دفاع از پاسخ اول، و به همان نسبت، در ردّ پاسخ دوم ارائه می‌شود، اشاره به قدرت مطلق خدا دارد: چون خدا قادر مطلق است، پس می‌تواند هرکاری انجام دهد.

ظاهراً  دیانابا قطع و یقین پاسخ اول رو انتخاب کرده (البته که می‌تونه)، ساقی رضوان هم با کمی شک همین پاسخ رو انتخاب کرده  (نه نمی دونم! ولی هر کاری از دست خدا برمی‌آید) اما ره گذر  با اینکه فرض قدرت مطلق خدا رو در نظر داشته، لازمه قدرتش رو خلق این جهان دانسته و با جمله شرطی که در ادامه پاسخش آورده (اگر می شد عالم بهتری خلق کنه حتماً خلق کرده بود)، به پاسخ دوم نزدیک شده.

فعلاً محاوره رو با پاسخ گروه اول (دیانا و ساقی رضوان) ادامه می‌دم:

طبق نظر این گروه، چون خدا قادر مطلق است، می‌تواند هرکاری انجام دهد. بنابراین باید بتواند عالمی بهتر از این را نیز خلق کند. مسئله‌ای که در اینجا پیش می‌آید این است که: اگر خدا چنین قدرتی داشت، پس چرا عالم بهتر را خلق نکرده است؟


نوشته شده در سه شنبه 89/5/19 شروع محاوره 8:44 عصر توسط فیلسوفچه | ادامه‌ی محاوره ()