سفارش تبلیغ
صبا ویژن


محاورات

«اینجا چراغی روشن است» عنوان جلسات کتابخوانی بود که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی از چند سال قبل، هر سال حدود اردیبهشت ماه به مدت 2 یا 3 هفته برگزار می‌شود. اگرچه چراغ این کنفرانس‌ها بعد از فارغ التحصیلی بانی اصلی آن کم سو شد، اما گمانم همچنان ادامه دارند. (امسال که برگزار شد و تونستم چند جلسه رو شرکت کنم).

به یاد آن جلسات، تصمیم دارم در اینجا، هر هفته جمعه‌ها چراغی روشن کنم تا آخر هفته خوانندگانم نورانی شود! برنامه چراغانی به این صورت است که هر هفته به معرفی یک کتاب و ارائه مختصری از آن پرداخته می‌شود و خوشحال می‌شم که خوانندگان نیز در این کار کمکم کنند. (هرچند اینجا هنوز خواننده ای به اون صورت نداره!) چراغچیان عزیز می‌توانند معرفی و خلاصه کتاب مورد نظر خود را، و در صورت امکان تصویری از جلد کتاب را به آدرس ایمیل من بفرستند تا در وبلاگ به نمایش درآید.

اما نکاتی درباره چراغ‌هایی که در اینجا روشن می‌شوند:

1-محدودیتی در موضوع کتاب‌ها نداریم: رمان، تاریخ، ادبیات، هنر، فلسفه، علمی و .... هر کتابی که مطالعه کردید و حتی یک خطش نظرتون رو جلب کرد بیاید اینجا و به دیگران هم معرفی کنید.

2- روشن کرد چراغ در اینجا صرفاً به معنی تعریف یک کتاب خوب و تشویق به خواندن آن کتاب نیست! شما می‌تونید با معرفی یک کتاب بد و نقد کردن اون و اشاره به نقاط ضعفش، به نحو سلبی چراغی رو روشن کنید! یعنی چی؟ یعنی با نقد کردن اون کتاب و نشون دادن اینکه اون کتاب ارزش خوندن نداره، از اتلاف وقت عده ای در آینده جلوگیری کنید. اما به شرطی که این نقادی سلیقه‌ای نباشد و جانب انصاف را رعایت کنید.

3- در برابر هیچ کتاب و هیچ نویسنده‌ای موضع‌گیری نمی‌شود. هیچ چراغی خاموش نمی‌شود مگر اینکه در برابرش 2 چراغ روشن شود: چراغی در نقد کتاب قبلی و چراغی در معرفی کتاب یا نویسنده جایگزین!

4- ممکنه نکات و قوانین دیگری هم به این لیست اضافه شود!


نوشته شده در پنج شنبه 89/5/14 شروع محاوره 1:51 عصر توسط فیلسوفچه | ادامه‌ی محاوره ()